سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داوود در دعاهای خود می گفت : «بارالها !من دوستی تو و دوستی آن که دوستت دارد و کرداری که مرا به دوستی ات می رساند، از تو درخواست می کنم . بارالها !دوستی ات را نزدم محبوب تر از خودم، خانواده ام و آب خُنکْ قرار ده» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]


ارسال شده توسط مطالب خواندنی و مفید از همه جا و همه چیز در 97/2/1:: 7:25 عصر

 

روانشناسی رنگ و کاربرد آن در شهر

رنگ درمانی عبارت است قرار دادن اندام های بدن در معرض رنگ های مختلف , به منظور کمک کردن به سلامت تعادل و تندرستی عمومی بدن که باعث یک هم ردیفی بین اعضا می شود که منتهی به رشد فردی و بلوغ معنوی می گردد و اگر ما بتوانیم تاثیراتی که رنگ در فرد و فضا دارد را بررسی کنیم و در شهرمان بر اساس نوع فعالیت آن استفاده کنیم چه نیروی عظیمی بوجود می آید که باعث پیشرفت شهر می شود.در برخی از فرهنگ های قدیمی از جمله مصری ها و چینی ها از رنگ ها برای درمان استفاده می شده است.این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی گفته می شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار میگیرد.استفاده از رنگ ها در این روش عبارتند از :

قرمز برای افزایش تحرک بدن و ذهن و افزایش تمرکز

نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی

آبی برای کاهش درد و نسکین بیمار

نیلی برای تسکین ناراحتی های پوستی

اغلب روانشناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می نگرندو می گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگ ها اغراق شده استو رنگ ها در فرهنگ های مختلف , معانی متفاوتی دارند.پژوهش ها نشان داه اندکه در بسیاری از موارد, تاثیرات رنگ ها در تغییر حالت افراد , تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. برای مثال قرار دادن افراددر اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش ایجاد کند اما این اثر پس از آنکه آن ها ارامششمان را بازیافتند به تدریج کاهش می یابد.

تاثیر رنگ در فضا:

اهمیت رنگ های فضاهای داخلی و نفوذ آن ها بر افراد در زمانی روشن می شود که به این واقعیت توجه کنیم که تقریبا به طور متوسط دو سوم از وقتمان را در محیط های بسته سپری می کنیم.و مهم تر از آن این که تمام این محیط های بسته در کنار هم شهر را می سازند.رنگ یکی از عواملی است که بوسیله آن می توانیم با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنیم.ما بوسیله رنگ می توانیم فضای کسالت بار و یکنواخت اطراف را به مکانی روح بخش و مطلوب مبدل کنیم. تغییر رنگ دیوارها می تواند نتایج چشم گیری به بار آورد برای آنکه بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خود با فضای اطرافمان بر قرار سازیم باید بیاموزیم که ترس از متفاوت بودن با سایرین و منحصر به فرد بودن را از خود برانیم.ترسی که بیشتر اوقات مانع از آن می شود که افراد رنگ ها را آزادانه به بازی بگیرند. اکثر ما به افرادی شرطی مبدل شده ایم غالبا خود را در حصاری از رنگ های معقول , بی روح , خنثی و کم رنگ و بی رمق قرار می دهیم و اگر ما در طراحی شهرهایمان بر اساس هویت و شناخته جامعه عمل کنیم به شکل خوش آیند و آرامش بخش دست می یابیم نه اینکه به شهری بی روح و پر از تنش .

یک شهر ساز باید همواره اشیایی را که در فضای پیرامون خود می بیند مد نظر قرار دهد. ممکن است که در فضایی که وارد می شوید حس کنید گویی از هر سو شما را مورد حمله قرار دهند یا اینکه دارای  چنان ظاهر  شلوغی باشد که هنگام نیاز به استراحت و آرامش کامل , حتی در دورترین نقطه شهر شلوغ هم توجهتان را به خود جلب کند. یک مکان می تواند بر اساس نوع عملکردش به طور مثال حس ماجراجویی شما را فعال کند. شباهت بسیار زیبا بین شهر و انسان در ارتباط با رنگ را می توان این گونه گفت که رنگ دیوارها , کف , مبلمان و انتخاب رنگ مناسب همان گونه شخصیت یک فرد را نشان می دهد همان طور هم هویت یک شهر را بیان می کند.انتخاب رنگ نامناسب همان گونه که باعث اختلالات جسمانی و روانی می گردد اگر در شهر مورد استفاده قرار می گیرد. قرار گرفتن در آن فضا به مدت طولانی موجب مشکلات زیادی همچون عصبانیت و فشار روانی می شود.

رنگ در مسجد

از دیدگاه روانشناسی چهار رنگ آبی , سبز , قرمز و زرد نمایانگر نیازهای اساسی انسان و روان او هستند. نیاز به ععشق و محبت , نیاز به خودنمایی , نیاز به عمل و موفقیت و نیاز به جستجوی آینده و رسیدن به آرزوها , همگی اهمیت خاص روانی دارند.این روانشناسی رنگ هنگامی که در مکانی و در هنری دینی به کار می رودن مادگرایی بیشتری می یابد.

اسلام در هنر راه خلاقیت را باز گذاشته و با وجود محدودیت هایی که داشته است سعی کرده انسان را در قید و بند مادیات نگه ندارد.هنر اسلامی دارای عناصری که در ورای زمان و مکان می گنجد و آن اصل اول دین اسلام است.پس هنر اسلامی از راه تمثیل و نماد وارد عرصه هنر می شودو هدف آن , یاری انسان برای شناخت اصل خویش است.رنگ در اسلام پرمایه و غنی از فحوای عمیق باطنی و تمثیلی یا قدسی و معنوی استبه همین دلیل , رنگ در معماری اسلامی با هستی شناسی و حیاتی کلام قرآن و تمثیل های آن در هم تنیده است.روحانیت و قداستو الوهیت رنگ ها در هستی شناسی اسلامی با روح گرافیک و ذائقه زیبایی شناختی ظرافت و صور پر لطف , قرابت و مناسبت بنیادین دارد.( رنگ هایی که در این بین بیش از بقیه در معماری مساجد به کار رفته اند, سفید , آبی و قرمز و زرد و سبز هستند که بیشترین تاثیر را دارند.)

سفید:

رنگ سفید که در بیشتر مواقع فضای داخلی مساجد را می پوشاند نشان از قداست و پاکی و آرامش است.سفید در مسجد اسلامی شکل واحد و توحیدی به خود می گیرد و در جهت بیان حالات قدسی عبادت و نیایش کردن به کار می رود.سفید پرمعناترین رنگ در عالم روحانی است و نیز پر مهابت و ترساننده است. سفید در مسجد دور تا دور آدمی کشیده می شودو فضایی پر معنا و گویا می سازد که در مرکز آن بی کرانگی و قداست قرار دارد.

آبی:

رنگ آبی عمقی دارد که آدمی را به بی نهایت و به جهانی خیالی و دست نیافتنی می برد. قدرتش در کنش پذیری است و نیرویی آرام بخش دارد.امروزه چراغ برق های آبی رنگ در آسایشگاه ها برای آرام کردن بیماران به کار می رود. آبی دارای قدرتی است همانند قدرت طبیعت در زمستان . هنگامیکه همه جوانه ها و رویش ها در ظلمت و سکوت پنهان می شوند آبی همیشه سایه دار است و در نهایت ظلمت خود به تاریکی می گراید.آبی روان ما را به امواج ایمان , بی انتهای روح سوق می دهد.آبی برای ما به مفهوم ایمان و برای چینی ها سمبل فناناپذیری است.آبی به دلیل سکوت اسرار آمیزش در تابلوهای مذهبی مسیحیت و بناهای اسلامی کاربرد ویژه ای دارد و نشان از فروتنی , ایمان , اعتقاد و مقاومت دارد.

لاجوردی:

لاجوردی مثال رنگ عالم است و وسعت درون و بی کرانگی آسمان را نشان می دهد.در کاشی کاری مانند آسمان فضا را می پوشانند و نقوش زرد و نارنجی در میانه آن مانند ستارگان در آسمان می درخشند و نقش و نگارهای گیاهی , آدمی را به خیال بهشت می برد.خطوط آن ها قداست و آیات نور را در بردارند. بدین گونه است که کلام و نقش در هم می نشینند و هر نقش و نگار سمبل و نماد چیزی از آن عالم مثال می شود.

سبز:

سبز در حد فاصل زرد و آبی قرار دارد و ترکیبی از این دو رنگ است.سبز رنگ دنیای سبزیجات است. نشان دهنده ارضای آرامش و امیدواری است. رنگ سبز آمیزشی از دانش و ایمان است. سبز متمایل به زرد , احساس جوانی و نیروی بهار می آورد و به این علت در فصل بهار شادی , تصوری جدای از دیگر مواقع دارد.رنگ سبز متمایل به آبی حالت روحانیت را نشان می دهد.سبز رنگ حرم پیامبر (ص) است. روایت است که هنگام نزول وحی , آسمان به رنگ سبز نمایان شد.

رنگ سبز زندگی و زیستن است.رنگ آرامش , سبز مطلق , آرام ترین رنگ هاست. کانون هیچ جنبشی نیست و به دلیل همین ساکن ماندن , کسالت آفرین می شود و به این علت با رنگ های دیگر می نشیند.

فیروزه ای:

ایرانیان از دوره پیش از اسلام به قداست فیروزه ای معتقد بودند. می توان این رنگ را در کاشی های مکان هایی مانند تخت جمشید هم ملاحظه کرد یا بر اشیای زینتی که خانم ها به کار می برند.عزت و سلامت نفس می آورد. پس رنگ فیروزه ای در کاشی های گنبد و مناره ها برای تداوم ساختمان و قوی نمودن دید باطنی نگرندگان و عبادت کنندگان به کار می برند.

رنگ و کاربرد آن در شهر:

در محیط شهری رنگ را در همه جا می توان دید . در بدنه و نمای ساختمان ها , پوشش بام , کفسازی , مبلمان شهری فضای سبز و خودروها و حتی آسمان شهر و نیز رنگ آمیزی لباس افراد که همگی نقش مهمی در تعیین چهره رنگی شهر دارند.به طور مثال در جامعه ما رنگ های تیره و کدر , رنگ های غالب هستندکه مسلما شهر را متفاوت از شهرهای دیگر می کند.که مردم آن تمایل به رنگ آمیزی های شاد و تند دارند.رنگ ها معانی نمادین دارندو حتی در تصورات ذهنی افراد نیز تداعی می شوند.برای مثال رنگ های سبز تیره و سیاه برای مراسم عاشورا به کار می رود که ناخودآکاه وقتی در فضای شهری قرار میگیریم اندوه تمام وجودمان را فرا می گیرد.حتی اگر کسی هیچ پیش زمینه مذهبی نداشته باشد.و برای اولین بار وارد ایران در ماه محرم شود این غم را احساس می کند.این همان تاثیر رنگ در مردم و شهر است.رنگ های زرد , قرمز , نارنجی یادآور فصل پاییز و آغاز مداررس است.در بناها و فضاهای قدیمی , رنگ های طبیعی مصالح محلی که بناها به وسیله آن ها ساخته می شد به شهر چهره ای هماهنگ می داد و با روحیه , اقلیم و فرهنگ مردم نیز مطابقت می کرد.بنابراین رنگ هر شهر تثبیت شده بود و جنبه ای از هویت آن محسوب می شد.در این شهرها , بناهای مذهبی با تزئینات کاشی فیروزه ای رنگ در زمینه خاکی خود می درخشیدند. تجربه حرکت در چنین فضاهای شهری به دلیل وحدت آن , آرامش بخش و به دلیل تنوع رنگی بجا و حساب شده , سرزنده و متنوع بوده است.

برعکس در شهرهای امروز ما , استفاده از رنگ به معضلی بدون پاسخ تبدیل شده است که سازندگان و مردم عادی را به استفاده بی فکر و کورکورانه از رنگ کشانده استو اجازه داده می شودکه سرعت زندگی روزمره و وقایع ما را به دنبال خود بکشد.رنگ وسیله ای برای خودنمایی شده است. مدیران از افراد غیرمتخصص در طراحی فضاهای شهری استفاده می کنند و سپس با وجود صرف هزینه و انرژی زیاد با تعجب به نتایج تاسف بار به وجود آمده می نگرند.

به طور کلی برای تهیه سیمای رنگی شهر باید موارد زیر را مد نظر قرار داد:

  • نقشه رنگی منطقه یا شهر تهیه شود
  • طرح جامع رنگ برای یک شهر باید جامع و قابل اجرا باشدو از قوانین هماهنگ رنگ ها تبعیت کند
  • در انتخاب رنگ ها باید هویت شهر و سلایق و فرهنگ مردم مورد توجه قرار گیرد.
  • طرح جامع رنگ نه تنها تکلیف مناطق و فضاهای شهری را از لحاظ هماهنگی مشخص می نماید بلکه در انتخاب رنگ تجهیزات و عناصر ثابت و متحرک در فضای شهری نیز بین سازمان ها و نهادهای مختلف شهر هماهنگی ایجاد می کند , باید توجه داشت که در طرح رنگی شهر باید چهار سطح مورد مطالعه قرار گیرند:

1- شهر یا منطقه

2-خیابان یا میدان

3-بناهای منفرد

4-چزئیات (پنجره ها تزئینات مبلمان شهری و غیره)

می توان مسیرها , میادین و میعادگاههای معروف و خیابان های مهم را با کدهای رنگی خوانا کرد. استفاده از رنگ در شهر با کاربرد رنگ در نقاشی متفاوت است.در دنیای پیچیده رنگ ها وظیفه طراح شهری پاسخ به نیاز انسان جهت سادگی و قابل ادراک کردن شهر است.

تاثیر رنگ بر ادراک شهر:

منظر شهری به دلیل ماهیت عینی و ملموس خود (البته در کنار ماهیت ذهنی آن)توسط حواس انسان قابل ادراک می باشند. مهم ترین حس از میان حواس پنجگانه حس بینایی است. تغییر تدریجی مناظر شهری در بازه های زمانی بر چگونگی و نحوه این ادراک تاثیر می گذارد. علاوه بر آن میزان و کیفیت تاثیر پذیری از منظر شهر ی به نوع حرکت اعم از پیاده یا سواره وابسته است.بنابراین دو عامل زمان و حرکت بر کیفیت ادراک منظر شهری موثرند.این مفهوم از این جهت اهمیت دارد که کاربران شهری در اکثر مواقع در حال حرکت در شهر می باشند بنابراین جهت طراحی رنگی در شهر باید نوع حرکت در فضاهای مختلف مورد توجه تصمیم گیران قرار بگیرد.این حرکت در مسیرهای اارتباطی شهر اتفاق می افتد, در واقع خیابان ها و معابر علاوه بر ایجاد شبکه ارتباطی و تامین دسترسی ها و نفوذ پذیری به عنوان شریان و استخوان بندی , دید به چشم اندازها را تقویت می کندبه این ترتیب بخش عمده ای از الگوهای منظرسازی توسط این شریان ها تعریف می شود.بنابراین لازمه ادراک صحیح و مناسب انسان از رنگ منظر شهری در حین حرکت و یا در طول زمان وابسته به بکارگیری برخی اصول و انگاره های طراحی می باشد. از میان اصولی که عمدتا با تکیه بر نظریات و آرا متخصصین حوزه سیمای شهری قابل استنتاج است, نزدیک ترین نظر در این زمینه دیدگاه کالن در مورد دیدهای پی در پی در سیمای شهری است.وی معتقد استکه هز چند عابر پیاده داخل شهر و با سرعتی ثابت در حال عبور است, اما منظر شهر در قالب نمایش دسته ای از عناصر شهری در فازهای زمانی مختلف شکل می گیرندکه با قدم زدن از مکانی به مکان دیگر به صورت متوالی آشکار می شود.

در عین حال همواره با افزایش سرعت حرکت برای سواره ها در شهر , نقطه تمرکز دورتر , جزئیات زمینه مبهم  و ادراک فضایی ضعیف می شود.لذا اشخاص سواره به طور نسبی کمتر از عابرین پیاده می توانند جزئیات منظری شهری راادراک نمایند.

در یک بزرگراه یا خیابان شریانی درجه یک به دلیل نیاز به ابلا بردن سرعت و بزرگ مقیاس بودن فضا  و جداره هایش لازم است که از لکه های رنگی بزرگ و هدایت گر استفاده شود.وجود لکه های ریز و متنوع با جزئیات زیاد که توجه رانندگان را به خود جلب می کند اشتباهی است که هدف از خلق اینگونه فضاها را مخدوش می کند. برعکس در یک پیاده رو که هدف در آن حضور هرچه بیشتر پیاده و مقیاس کوچک است, توجه به جزئیات ریزتر و رنگ آمیزی متنوع تر و قابلیت شناسایی بیشتر و برقراری ارتباط با افراد آن محل مورد نظر است.این در حالی است که انتخاب رنگ در بزرگراه های تهران با سرعت بالای اتومبیل ها در نقاشی های دیواری در اکثر مواقع با لکه های کوچک و در مقیاس سرعت پایین می باشد.علی رغم هزینه هنگفت شهرداری , شهروندان کمتر فرصت دیدن آن ها را دارندبنابراین سرعت در انتخاب نوع رنگ آمیزی فضاها بسیار در درک صحیح آن می تواند موثر باشد.

از آن جایی که پیمانکاران مختلف با دیدگاه های هنری متفاوت و به صورت منفرد به طراحی این فضاها در شهر تهران مشغولند , اغلب هیچ دیدی نسبت به طراحی پی در پی و نحوه توالی صحیح این فضاها ندارند.این در حالی است که در صورت وجود پالت رنگی واحد و پیش بینی شده در شهر می توان این امر را کنترل کرد تا خوانایی و معنای فضاهای شهری را افزایش داد

در نهایت می توان گفت که در حیطه رنگ طراحی شهری حکم نقاشی را دارد که بر روی بومی سه بعدی کار می کندکه دارای مقیاس عظیمی است و علاوه بر آن پویا و در عین حال در حال حرکت و رشد است.به عبارتی افراد با هنگام حرکت با سرعت های مختلف , بنا بر نیاز هر فضا در سطح شهر باید تداوم و پیوستگی را حس کنند.نظریه رنگ برای شهر در زمینه وسیع تری کاربرد دارد و هدف آن ایجاد هماهنگی در مکان هایی است که عاری از هماهنگی اند.در واقع استفاده از رنگ برای طراحان شهری , به منظور ایجاد حس وحدت در عین وجود تنوع هر فضا یا شهر است.

 

نقش رنگ در ایجاد خوانایی و هویت شهر

حفظ و تقویت خوانایی و هویت در تک تک فضاهای شهر همواره از مهم ترین اهدافی است که مستقل از نوع فضا یا محل شهر می بایست مورد نظر طراح و مدیریت شهری قرار گیرد.رنگ یکی از مهمترین عناصری است که می تواند به سادگی و با هزینه ای کمتر از ساخت و ساز برای تعریف فضاها , در ایجاد خوانایی حس وحدت و حس مکان موثر باشد.حس وحدت و یکپارچگی از ویژگی های بارز معماری و شهرسازی ایران بوده است در حالی که اکنون اغتشاش در شهرها جای آن را گرفته است.استفاده از نقشه رنگی صحیح و به جا می تواند به تقویت حس وحدت که منجر به حس مکان و هویت بخشی به فضا می گردد, کمک می کند.در واقع ایجاد هویت و تعیین چشم انداز و دورنمای مشخص شهری از جمله اهداف طراحی شهری است که رنگ می تواند از عوامل تاثیر گذار در آن باشد.حتی اکنون که شهرها به شدت دچار اغتشاش و بی هویتی رنگی شده اند . با نام بردن برخی از شهرها طیف رنگی خاصی در ذهن تداعی می شود.این همان توقع و انتظاری است که از هویت و نقش آن در شهر می رود و طراح می بایست در جهت تقویت آن تلاش کند.

در بسیاری از موارد پالت رنگی به صورت ناخودآگاه در یک شهر چنان طی سال ها مورد استفاده قرار گرفته است که خود به نشانه و نماد قوی تبدیل شده است.بسیاری از شهرها و روستاها و مناطق طی سال ها سنت های رنگی خود را بدست آورده اند. حتی محله ها و بخش های مختلف شهرها نیز می توانند حال و هوای رنگی متفاوتی داشته باشندبرای مثال بخش های صنعتی یا بخش های اداری و مرکزی یا بافت تاریخی هر کدام دارای کدهای رنگی متفاوتی است.از طرفی در هر فرهنگ , رنگ ها هویت خاص خود را دارندبه طوری که گاه در تصورات ذهنی ما هر بنا با رنگ های خاصی تداعی می شود. مثلا رنگ های فیروزه ای و آبی یاد آور بناهای مذهبی و مساجد است و با دیدن رنگ های تند و شاد به یاد فضاهای کودکانه می افتیم. رنگ های مختلف می توانند یادآور زمان ها , معانی و وقایع خاص باشند.

برای مثال رنگ سبز تیره و سیاه برای مراسم عاشورا و رنگ های زرد , قرمز و نارنجی یادآور فصل پاییز و آغاز مدارس است که هریک چهره متفاوتی به فضاهای شهری می دهند. شناسایی هویت های رنگی می تواند در خوانا کردن فضا به طراحان شهری کمک کند. طراحی رنگ در شهر از دیدگاه روانشناسی و تاثیر آن ها بر انسان می تواند در هویت بخشی فضاها تاثیر بگذارد به عنوان مثال استفاده از رنگ قرمز در فضاهایی مانند شهربازی می تواند به هیجان فضا بیفزاید.

رنگ و تنوع و سرزندگی در شهر

رنگ به کاهش خستگی و برانگیختن چشم کمک می کند. رنگ ها زمینه متنوعی از تضادها را در ساعات مختلف روز پدیدآورده و در هر ساعت سایه روشن های جدیدی به وجود می آورند و فضا را متنوع و سرزنده می کنند.فقدان تنوع و سرزندگی ناخواسته مانع از حضور افراد در فضاها و مشارکت آن ها در زندگی مدنی است. با توجه به این مطلب , ایجاد تنوع و خلق شادی و نشاط در فضای مناسب به صورتی حساب شده و فکر شده به راحتی ممکن است . بارزترین نمونه آن خیابان های تجاری و فضاهای بازی کودکان است که تنوع رنگی آن ها به منظور خلق فضاهایی شاد به امری بدیهی تبدیل شده است.حتی مناسبت های خاص نیز یادآور تنوع رنگی متفاوت از سایر اوقات سال است.مراسم شادی و جشن و سرور در ذهن همه مترادف با رنگ آمیزی متنوع و متفاوت در شب و روز است.برای مثال در اقلیم های سرد با آسمان خاکستری و تابش کم نور خورشید استفاده از رنگ های تند و زنده می تواند عناصر راحت تر قابل شناسایی سازد و فضا را شادتر کند و از این طریق در روحیه افراد تاثیر مثبتی بگذاردو آن ها را تشویق به حضور در فضا کند.رنگ خاکستری و نهایتا سبز در طول اتوبان ها و نمادهایی که رنگ ها و بافت های خنثی دارند و یا بدون فکر تند و زننده هستند در شهر تهران باعث شده است که بیننده در پی بی توجهی مسئولان این امر , تمایلی به حضور در شهر نداشته باشد.این امر در سطوح مختلف ملی می تواند موثر باشد.چه به لحاظ سلامت روانی افراد جامعه و چه به لحاظ حفظ مشارکت های جمعی در امر مدیریت شهری , از این رو با توجه به اهمیت تاثیر رنگ در نحوه ادراکات فضایی استفاده کنندگان لازم است به شناسایی عوامل تولید رنگ در شهر پرداخته شود.

عناصر تشکیل دهنده رنگ در شهر

در محیط شهری رنگ را در همه جا  می توان دید در بدنه و نمای ساختمان ها , پوشش بام , کفسازی , مبلمان شهری و فضای سبز , خودروها و حتی آسمان و نیز رنگ آمیزی لباس افراد همه نقش مهمی در تعیین چهره رنگی شهر دارندبنابراین نحوه ترکیب و شناخت صحیح ثابت رنگی توسط طراحان در کنار سایر عوامل طراحی می تواند شهر را خوانا , با هویت و سرزنده و شاد و زیبا سازد.به طوری که شهروندان همواره از شهر خود با خاطره ای خوش آیند و به عبارتی خاطراتی رنگی و زیبا یاد کنند.

رنگ در عناصر طبیعی :

فضاهای سبز شهری مهم ترین عنصر تامین کننده تنوع رنگی هستند و در شکل دهی سیمای شهر نقش اساسی دارند . این عناصر می توانند شامل پوشش گیاهی و سایر عناصر طبیعی باشند.در شهرها این فضاها شامل پارک ها و فضاهای اطراف اتوبان ها و خیابان ها می باشند.اما در این زمینه بهتر استطراحان از گونه های مختلفی گیاهی جهت بهره گیری از رنگ های مختلف آگاهی داشته باشند . زیرا تصور عمومی از این عنصر رنگی بیشتر در حالت سبز است.در حالی که پوشش گیاهی بسیاری در طبیعت از این ویژگی برخوردارند که با تغییر فصل , رنگ های مختلفی را در چشم انداز شهری ایجاد می کنند.بنابراین آگاهی از این نوع تنوع می تواند ترکیب رنگ مطلوبی را در طراحی مناظر شهری ایجاد کند. رنگ های طبیعت به علت نزدیکی به طبیعت انسان بر رنگ های مصنوعی شهری برترند.از این رو مناظر طبیعی شهری از مهم ترین عامل ایجاد کننده رنگ در شهر هستند . رنگ های مناظر طبیعی در شهر فعال و متغیر بوده و در فصول مختلف سال موجب تنوع رنگی در محیط می شوند.بر همین اساس است که می بایست محیط های دلپذیر شهری از ترکیب حساب شده رنگ در مناظر خویش بهره ببرند.

گرچه رنگ غالب طبیعت سبز است.اما استفاده از گیاهان سبز در کنار پارک ها و کناره اتوبان ها به تنهایی پس از مدتی ممکن از منجر به کسالت بصری و عدم توجه گردد.در حالی که طراحی با استفاده از گیاهان متنوع و رنگی و نیز مبلمان رنگی در کنار سبز به زیبایی مناظر طبیعی نیز بیفزایند. الهام از طبیعت در زمینه رنگ آمیزی نیز می تواند موضوع مهمی باشد.هرگز رنگ گل ها , پرندگان , درختان و آسمان و .. تهاجمی به نظر نمی آیند . چشمان ما به این رنگ ها عادت دارند و با پیام آن ها آشنا ست به شرط آنکه در جزئیات نیز از طبیعت پیروی کنیم.در طبیعت رنگی یکدست و یا به اصطلاح تخت نیست , حتی در آسمان و دریا نیز سایه های بسیار متنوعی از آبی یافت می شود.

اما به هر حال باید مد نظر داشت به عنوان مثال فضاهایی مانند پارک گرچه تداعی کنده رنگ سبز است اما الزاما نباید سبز باشند و یا گیاهان رنگی زیادی وجود دارند که بسته به نوع پارک می توان از ترکیب آن ها با سبز بهره جست و یا مبلمان پارک ها را با توجه استفاده کنندگان آن رنگ نمود.تا سبزی طبیعت پارک ها به یکنواختی نگراید و دلپذیرتر به نظر آید.حتی باید توجه داشت که مردم در سنین متفاوت فضاهای مختلفی می طلبند. بهعنوان مثال فضاهای ماسه ای که سبز نیستند در پارک ها می تواند مکان خوبی برای بازی کودکان باشد . فضاهای به رنگ صورتی برای خردسالان هیجان انگیزترند . بچه های مدرسه ای , بنفش و قهوه ای , نوجوانان قرمز و زرد و نارنجی و خانواده سبز و آبی را ترجیح می دهند و سالخوردگان نیز به همه نوع فضا با رنگ های مختلف علاقه دارند به شرط آنکه امن و راحت باشند.رنگ نمای ساختمان سیمانی

رنگ در عناصر مصنوع:

این عناصر می تواند شامل بناها و فضاهای شهری , عناصر متحرک و عناصر ثابت باشند.آنچه باید در مدیریت رنگ در شهر در نظر گرفت تنوع در حین هماهنگی عوامل رنگی شهر است.انواع تبلیغات و تابلوهای شهری , تابلوهای راهنمایی و رانندگی , رنگ پوشش افراد رنگ خودروها , تغییر فصول , بستر موقعیت جغرافیایی هر شهر و عوامل مرسوم مانند بناها , کف و دیگر عناصر شهری ثابت در چهره رنگی آن تاثیر گذار است.در این مورد حتی انتخاب هدفمند رنگ وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی , ازجمله اتوبوس و تاکسی و غیره با دخالت در رنگ آمیزی تابلوها , اعم از تابلوهای مغازه ها و سایر علائم شهری می تواند چهره رنگی شهر را به طور کلی دگرگون سازد.در برخی نقاط مهجور حضور خرده فروشان دوره گرد از جمله گل فروش ها می تواند در رنگ آمیزی فضا و سرزندگی آن تاثیرگذار باشد.از این رو همواره در تعیین سیمای رنگی شهر باید میان تصمیم گیری ارکان مسئول در مورد رنگ عناصر , هماهنگی به عمل آید تا رنگ های منتخب آن ها با مجوزه صادره نه تنها چهره شهر را مخدوش نکند بلکه هماهنگ و در جهت طرح جامع رنگ شهر باشد.

نتیجه گیری:

رنگ ها واحد کیفیت هایی هستند که باید به گونه ای بسیار سنجیده و با توجه به دیگر کیفیات فضایی و ویژگی های محلی از آن استفاده نمود.نمی توان با یک شناخت کلی به ارائه راه کارها و ضوابط درباره آن پرداخت و انتظار افزایش کیفیت های فضای شهری را داشت.شناخت دقیق از شرایط اقلیمی ,ویژگی های بومی مکان و هویت محلی در این زمینه بسیار کارگشاست.آنچه می بایست مورد توجه قرار گیرداین نکته حساس است که در هر مکان نمونه های مناسب در رابطه با کیفیت رنگی موجود باشد.که می تواند به عنوان الگو برای طراحی های جدید مورد استفاده قرار گیرد.تهیه طرح جامع رنگی تلاشی در جهت بهره وری همه جانبه و هدفمند و به کارگیری رنگ در مناطق مختلف شهری است.این طرح می بایست همانند سایر طرح های شهری در مقاطع مختلف مورد بازبینی قرار گیردو نیازها و شرایط جدید در آن لحاظ گردد.نکته حائز اهمیت دیگر این است که رنگ را نمی توان بعد از ساخت بناها و شهر به آن اضافه کرد.بلکه این امر هنگام ساخت بنا و شهر باید تصمیم گیری شود.

رنگ ها از ارکان مهم بیان هویت و خوانایی شهرها به شما رمی روند اما در شهرها کمتر از عمل رنگ جهت ایجاد حس زندگی و هویت استفاده شده و امروزه شهرها خاکستری و در عین حال دارای اغتشاشات رنگی زیادی می باشند. امیدواریم با تهیه " طرح جامع رنگ شهر" باتوجه به اقلیم , فرهنگ و هویت شهرها , جهت دهی و دیدکلانی را نسبت به موضوع رنگ پیدا کنیم.

 

دایان مارکت

فروشگاه محصولات ساختمانی


کلمات کلیدی :

درباره

درب آکاردئونی

حفاظ پنجره

حفاظ شاخ گوزنی

آرملات

بتن سخت

بتن اکسپوز

کفپوش بتنی

اجاره آپارتمان مبله در اصفهان

اجاره روزانه خانه در اصفهان

کار در ارتفاع بدون داربست

وکیل در اصفهان

 از جمله مهم ترین فاکتورهایی که با دریافت بک لینک روی ارتقای رتبه یک وبسایت تاثیر مثبتی دارد، اعتبار سایت لینک دهنده است. امروزه برخلاف گذشته که اعتبار سایت چندان اهمیت نداشت، اعتبار سایت لینک دهنده از اهمیت خاصی برخوردار است.در هر شغلی که باشید از کار های خانگی گرفته تا شرکت های تجاری بزرگ نیاز به رونق یافتن کسب و کار دارید ، کسب و کار شما رونق نمیابد مگر با تبلیغات توسط یک سئوکار حرفه ای زیرا در صورت پایین بودن اعتبار ممکن است روی سئوی سایت تاثیر منفی بگذارد و باعث تنزل رتبه هم شود. از این رو قرار دادن بک لینک ها در محتوای وبسایت ها به صورت رپورتاژ آگهی با موضوع مرتبط به سئو، تاثیر مثبت و نقش بسزایی در بهبود رتبه بندی سایت دارد.
صفحات دیگر